Työmatkatapaturmia sattuu Suomessa vuosittain yli 20 000. Suurin osa niistä on jalankulkijoiden liukastumisia tai kaatumisia. Työmatkan liikkumisvalinnoilla on väliä – tapaturmat ja niiden torjuntakeinot ovat erilaisia eri liikkumistavoilla. Keskimäärin yksi sadasta työntekijästä loukkaantuu työmatkalla vuosittain. Tapaturmia sattuu erityisesti, kun lämpötila on nollan tienoilla.
Analyysit ja tutkimukset
Tapaturmavakuutuskeskuksen analyyseja ja julkaisuja -sarjoissa käsitellään työtapaturma- ja ammattitautivakuuttamisen ajankohtaisia aihepiirejä. Pääosin teemat liittyvät työturvallisuuden ajankohtaisiin aihepiireihin.
Analyyseissä käsitellään tarkasti rajattuja aiheita, kuten toimialakohtaisia tilastoja ja ajankohtaisia työturvallisuuteen liittyviä ilmiötä. Julkaisuja -sarjassa käsitellään laajemmin ajankohtaisia aihepiirejä ja ne on toteutettu projektiluonteisesti hyviä tutkimuskäytännön periaatteita noudattaen.
Julkaisut sivulla 1
TVK:n ennuste: Työmatkatapaturmien määrä laskee 2025 ja työpaikkatapaturmien taajuus pysyy ennallaan
JulkaistuTVK:n ennusteen mukaan vuonna 2025 palkansaajille sattuu yhteensä 109 000 työtapaturmaa, joista 88 000 on työpaikkatapaturmia ja 21 000 työmatkatapaturmia. Palkansaajien työpaikkatapaturmien taajuus on hieman alle 25 työpaikkatapaturmaa miljoonaa tehtyä työtuntia kohti. Työpaikkatapaturmien määrä pysyy suunnilleen vuosien 2023-2024 tasolla. Lämpimän alkuvuoden ja syksyn vuoksi työmatkatapaturmia sattuu vähemmän kuin vuonna 2024. Ennusteen lukumäärät ovat todella lähellä vuoden 2023 toteutuneita lukuja, vaikkakin taajuus on ollut viimeiset viisi vuotta laskusuunnassa.
Laadimme TVK:ssa syksyisin ennusteen kuluvan vuoden työtapaturmista. Ennuste pohjautuu ensisijassa pikatilastoon ja erilaisiin sää- ja talousennusteisiin ja Tilastokeskuksen keräämiin tietoihin palkansaajien tekemien työtuntien määrän kehityksestä. Taustalla on tehty aikasarjoihin perustuvia ennusteita käyttäen useita eri malleja. Tänä vuonna halusimme kokeilla tekoälyn ja tekoälyagenttien hyödyntämistä ennusteen laadinnassa. Työkaluksi valikoitui Copilot, koska se on käytössämme niin, että pystymme, tietosuoja huomioiden, käyttämään sitä suljetussa M365-ympäristössä liitetiedoin.
Työpaikkatapaturmien lukumäärä teollisuudessa pysyi samalla tasolla vuosina 2023 ja 2024, mutta työmatkatapaturmia sattui vuonna 2024 edellisvuotta enemmän. Teollisuudessa sattuneista työpaikkatapaturmista yleisimpiä ovat sormitapaturmat. Vakavat, yli 30 päivän työkyvyttömyyteen johtaneet työpaikkatapaturmat ovat vähentyneet.
Työpaikkatapaturmat opetustöissä ovat lähes kaksinkertaistuneet vuosien 2016 ja 2024 välillä. Vuonna 2024 opettajille ja opetustyön asiantuntijoille sattui noin 4300 työpaikkatapaturmaa, kun vuonna 2016 niitä oli runsaat 2300.
Väkivalta on sosiaali- ja terveysalalla kasvava ilmiö. Sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden kohtaamalla väkivallalla on laaja-alaisia vaikutuksia niin yksilöön, yhteisöihin ja yhteiskuntaan. Tutkimuksessa tarkastellaan vuosien 2018–2022 aikana sattuneita väkivaltatilanteita vahinkorekisteriaineiston pohjalta.
Rakentamisen suhdannetilanne on vaikuttanut työpaikkatapaturmien lukumääriin viime vuosina erityisen paljon. Koronan aiheuttamien poikkeusvuosien jälkeen vuosina 2021—2022 uutisoitiin rakentamisen buumista, sitten vaikeasta suhdannetilanteesta 2023—2024. Työpaikkatapaturmat ovat vähentyneet rakentamisen päätoimialalla, mutta työtuntien määrät ovat muuttuneet lähes samassa suhteessa, joten vahinkotaajuus nousi vähän.
Vuonna 2024 kaupan alalla sattui palkansaajille yhteensä 9 600 työpaikkatapaturmaa, mikä on noin neljä prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Työpaikkatapaturmien taajuus pysyi ennallaan.
Viime vuonna pyöräilijöille sattui yli 5000 työmatkatapaturmaa. Työmatkaturvallisuutta voidaan onneksi parantaa monin keinoin ja säännöllisen pyöräilyn hyödyt työkyvylle ovat merkittävät.
Mika Tynkkynen, Tapaturmavakuutuskeskus Koneet ovat olennainen osa työelämää ja koneturvallisuus on parantunut huomattavasti viime vuosikymmeninä. Joka vuosi kuitenkin koneilla sattuu edelleen myös kuolemaan johtaneita työtapaturmia. Tässä pohdinnassa tarkastellaan koneturvallisuuden kehityskaarta ja nykytilaa aihetta koskevien asetusten, käytäntöjen ja tilastojen valossa.