Asiantuntija pohtii: Kuljetuksen ja varastoinnin päätoimialalla työtapaturmien määrä ja tapaturmataajuus laskivat vuonna 2023
Tässä kirjoituksessa tarkastellaan kuljetuksessa ja varastoinnissa vuonna 2023 sattuneita työtapaturmia ja tapaturmakehitystä viimeisten vuosien aikana. Kuljetuksen ja varastoinnin päätoimialalla sattui vuonna 2023 palkansaajille yhteensä 6161 työpaikkatapaturmaa. Tapaturmien määrä väheni noin 4 % edellisvuodesta. Toimialan työpaikkatapaturmien taajuus oli 35,4 vuonna 2023, kun se vuonna 2022 oli 36. Tapaturmataajuus on kehittynyt kuljetuksen ja varastoinnin toimialalla viimeisinä vuosina hyvin samansuuntaisesti kuin kaikkien toimialojen yhteistaajuus.
Koronapandemian alkaessa vuonna 2020 kuljetuksen ja varastoinnin alalla työpaikkatapaturmien määrä ja taajuus laskivat selvästi. Vuonna 2020 myös alalla tehdyt työtunnit laskivat reippaasti. Viimeiset pari vuotta taajuus on ollut hienoisessa laskusuunnassa. Huomioitavaa on, että taajuus on jäänyt koronapandemiaa edeltävää tasoa alemmaksi. Lisätietoa koronapandemian vaikutuksista: TVK:n analyysi: Kaupan ja logistiikan työpaikkatapaturmat 2020 – lukumäärissä ja taajuuksissa pitkään kestänyt laskeva trendi jyrkkeni. (Avaa uuden ikkunan)
Vakavien, yli kuukauden työkyvyttömyyden aiheuttamien työpaikkatapaturmien taajuustrendi on ollut toimialalla tarkastelujaksolla 2016-2023 laskeva. Vuonna 2016 oli vakavien tapaturmien taajuus 4,5, kun vuonna 2022 vastaava luku oli 4,1.
Ylivoimaisesti eniten työpaikkatapaturmia sattuu maaliikenteen ja putkijohtokuljetuksen toimialalla. Vuonna 2023 toimialalla sattui 3473 työpaikkatapaturmaa, joka on noin 56 % koko päätoimialan tapaturmista. Varastoinnissa ja liikennettä palvelevassa toiminnassa sattui viime vuonna 1441 työpaikkatapaturmaa. Lukumäärä on pysynyt tarkastelujaksolla noin 1400 työpaikkatapaturman tasolla, vuosia 2020 ja 2021 lukuun ottamatta. Vesiliikenteessä työpaikkatapaturmien määrä on ns. koronavuosia lukuun ottamatta vaihdellut noin 300–400 työpaikkatapaturman välillä. Ilmaliikenteessä työtapaturmien määrä laski rajusti v. 2020, viime vuonna määrä nousi 109 työpaikkatapaturmaan. Posti- ja kuriiritoiminnassa työpaikkatapaturmien määrä on vähentynyt tarkastelujakson aikana noin puoleen. Viime vuonna alalla sattui 775 työpaikkatapaturmaa.
Korkein taajuus posti- ja kuriiritoiminnassa, alin ilmaliikenteessä
Kuljetusalalla korkein taajuus viime vuonna oli posti- ja kuriiritoiminnassa (40,6) ja maaliikenteessä (38,9). Päätoimialan taajuuden alapuolelle jäi vesiliikenteen (31,3) ja varastoinnin (30,2) sekä selvästi alemmas ilmaliikenteen (17,6) taajuus.
Toimialojen taajuuksien kehitys näkyy alla olevassa kuvassa. Suurin muutos on tapahtunut posti- ja kuriiritoiminnan taajuudessa; vuosina 2016-2018 toimialan taajuus oli vielä 60 tienoilla. Ilmaliikenteen taajuutta ei vuosille 2020-2022 ole voitu laskea luotettavasti alhaisen työtapaturmamäärän vuoksi, eikä toimiala sen vuoksi näy kuvassa.
Kolmasosa liikkumistapaturmia - putoamisia noin 5 %
Yli kolmasosa kuljetuksen ja varastoinnin työpaikkatapaturmista on henkilön liikkumiseen liittyviä (vuonna 2023 yhteensä 2305 työpaikkatapaturmaa). Seuraavaksi yleisimpiä ovat esineiden käsittelemisessä (1149) ja taakan käsivoimin siirtämisessä (1035) sattuneet tapaturmat.
Vuodesta 2022 saakka on putoamistapaturmat saatu tilastoinnissa eroteltua kaatumisista ja kompastumisista. Logistiikka-alalla putoamistapaturmia sattui viime vuonna 278 vahinkoa. Edellisvuonna määrä oli 363 tapaturmaa. Putoamistapaturmissa on hyvin monen tyyppisiä tapauksia. Vakavia putoamisia on vuonna 2022 sattunut mm., kun henkilö on pudonnut auton hytistä, auton tai lastauslaiturin rappusista, astinlaudalta, tikkailta, kuorman päältä, lastitilasta tai perälaudalta, lavalta tikkailta tai lavan reunalta, hissistä, rasvamonttuun ja polttoainesäiliön päältä.
Tutkimusta kuljetusalan vakavista työtapaturmista
Kuljetuksen ja varastoinnin alalla on sattunut TVK:n tilastojen mukaan vuosina 2016-2022 yhteensä 30 palkansaajan kuolemaan johtanutta työpaikkatapaturmaa. Onnettomuustutkintakeskus tutki vuonna 2023 työssä tai työn kaltaisissa olosuhteissa sattuneet tapaturmaiset kuolemat teematutkinnassaan. Kolme tutkinnassa mukana ollutta tapausta oli sattunut kuljetusalalla: kuorma-auton alle jääminen korjaustilanteessa, rahtilaivan kannelta laiturille putoaminen ja taksikuljettajan surma. Lisätietoa tutkinnasta: Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus(Avaa uuden ikkunan).
Parhaillaan käynnissä on myös tutkimus raskaan kaluston kuljettajille kaluston huoltotilanteessa ja häiriön poistossa sattuneista onnettomuuksista. Opinnäytetyönä tehtävän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuljettajille sattuneiden kuolemaan johtaneiden työtapaturmien taustoja ja kuljetusalan työturvallisuuden nykytilaa, sekä luoda kehitysehdotuksia vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseen. Tutkimus valmistuu tämän vuoden lopulla.
Toivottavasti näiden tutkimusten tuloksista saadaan apuja vakavien tapaturmien tehokkaaseen ennaltaehkäisyyn alan työpaikoilla.
Lyhyesti kirjoittajasta
Marja Kaari työskentelee TVK:ssa työturvallisuuspäällikkönä, tavoitteenaan työtapaturmien ennaltaehkäisy vaikuttavan tiedon avulla.