HE 157/2024 Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi
Työtapaturma- ja ammattitautilain (TyTAL) (459/2015) muutoksia sisältävä hallituksen esitys
Laki 278/2025: Laki työtapaturma- ja ammattitautilain 255 §:n muuttamisesta (Avaa uuden ikkunan)
Voimaantulo: 1.6.2025
Hallituksen esitykseen HE 157/2024 sisältyvät seuraavat TyTAL:n muutokset:
Muutos:
Muutettu:
Työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2015) 255 §:n 1 momentin 6 kohdan ruotsinkielinen sanamuoto, sellaisena kuin se on laissa 253/2020
Lisätty:
255 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 253/2020, uusi 7 kohta
Muutoksen peruste:
Esityksen tarkoituksena on tehostaa tietojenvaihtoa viranomaisten ja rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain mukaisten valvojien välillä. Tarkoituksena on myös edistää niitä tavoitteita, joita esitettiin pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelmassa tiedonvaihdon parantamiseksi ja valvonnan tehostamiseksi rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjumiseksi. Ehdotetuilla laeilla edistettäisiin osittain pääministeri Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmakirjauksia sen varmistamiseksi, että suojelupoliisi saa tehtävänsä kannalta tarpeelliset tiedot poliisilta, vero- ja ulosottoviranomaisilta ja muilta viranomaisilta, sekä kirjausta siitä, että hallitus poistaa tietojenvaihdon esteitä rikostorjunnassa.
HE:n yksityiskohtaisista perusteluista:
7.6 Työtapaturma- ja ammattitautilaki
255 §.Vakuutuslaitoksen oikeus antaa tietoja. Pykälän 1 momentin 6 kohdan ruotsinkieliseen sanamuotoon ehdotetaan tehtäväksi luettelointiin liittyvä teknisluonteinen muutos muuttamalla pisteen tilalle pilkku. Suomenkieliseen pykälän 1 momentin 6 kohtaan ei edellytetä teknisluonteista muutosta siinä jo olevan puolipisteen johdosta.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan uutta 7 kohtaa , jonka mukaan vakuutuslaitoksella olisi oikeus sen lisäksi, mitä julkisuuslaissa säädetään, salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä antaa tämän lain toimeenpanoon perustuvia tietoja myös suojelupoliisille siltä osin kuin se on välttämätöntä sen toimialaan kuuluvien rikosten ennalta estämiseksi ja kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi sitä vakavasti uhkaavalta toiminnalta. Tiedonsaannin lisääminen kansallisen turvallisuuden tarkoitukseen on välttämätöntä, jotta Harmaan talouden selvitysyksikkö voisi laatia velvoitteidenhoitoselvityksen suojelupoliisille. Ehdotettu muutos liittyy siten edellä ehdotettuun HTSY-lain 6 §:n 1 momentin muutokseen eikä näitä nimenomaisia tietoja ole tarve lähtökohtaisesti luovuttaa oma-aloitteisesti, mutta pykälän sanamuoto ”oikeus luovuttaa tietoja suojelupoliisille” ei kuitenkaan rajaa pois mahdollisuutta oma-aloitteiselle tiedonluovutukselle, jos se olisi tarpeen kansallisen turvallisuuden suojelemiseksi. Ehdotettu muutos koskisi poliisilain 1 luvun 1 §:n 1 momentissa säädettyä kansallisen turvallisuuden suojaamista koskevaa tehtävää ja poliisilain 5 a luvun 3 §:ssä tarkoitetun kaltaiseen kansallista turvallisuutta vakavasti uhkaavaa toimintaa silloin, kun tällainen kytkentä ei ilmene muusta asiayhteydestä. Poliisilain 5 a luvussa säädettyjen tiedollisten toimivaltuuksien osalta kytkennän voi katsoa ilmenevän asiayhteydestä ja poliisilain 5 a luvun 50 §:ssä kytkentä on todettu myös nimenomaisesti. Poliisin hallinnosta annetun lain 10 §:n mukaan kansallisen turvallisuuden suojaaminen on säädetty erityisesti suojelupoliisin tehtäväksi.
Eduskuntakäsittely:
HaVM 9/2025
TaVL 29/2024
PeVL 5/2025
EV 41/2025