Työtapaturma- ja ammattitautilakiin muutoksia 1.1.2025
Hallitus on 10.10.2024 antanut eduskunnalle esityksen työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen, liikennevakuutuksen ja potilasvakuutuksen lainsäädännön muuttamiseksi (HE 172/2024 vp). Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025.
Yleistä esityksestä
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen(Avaa uuden ikkunan) työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen, liikennevakuutuksen ja potilasvakuutuksen lainsäädännön muuttamiseksi (HE 172/2024 vp(Avaa uuden ikkunan)).
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työtapaturma- ja ammattitautilakia (jäljempänä TyTAL), maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilakia, liikennevakuutuslakia, Liikennevakuutuskeskuksesta annettua lakia, liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta annettua lakia, liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annettua lakia, potilasvakuutuslakia, Potilasvakuutuskeskuksesta annettua lakia ja opiskeluun liittyvissä työhön rinnastettavissa olosuhteissa syntyneen vamman tai sairauden korvaamisesta annettua lakia.
Esityksen keskeinen tavoite on lisätä työtapaturma- ja ammattitautilakiin ja maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilakiin työpaikkaonnettomuuksien tutkintaa koskevat säännökset.
Lisäksi lainsäädäntöön ehdotetaan tehtäväksi esiin tulleita teknisiä ja säädöshuollollisia muutoksia.
Työpaikkaonnettomuuksien tutkinta
Työtapaturma- ja ammattitautilakiin sekä maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset käytännöksi muodostuneesta TOT-tutkimustoiminnasta sen nykykäytännön mukaisesti tietosuojavelvoitteet huomioiden.
Ehdotettavan lainsäädännön tavoitteena on mahdollistaa työturvallisuutta parantava ja työtapaturmien syy-seuraussuhteita selvittävä TOT-toiminta työtapaturma- ja ammattitautilain soveltamisalaan kuuluvien työtapaturmien ja ammattitautien ehkäisemiseksi ja yleisen työturvallisuuden kehittämiseksi.
Tutkinnan lähtökohtana olisi kuolemaan johtaneiden TyTALin soveltamisalaan kuuluvien työssä ja työntekopaikan alueella (21–22 §) palkansaajille sattuneiden tapaturmien tutkinta. Tapauskohtaisen harkinnan perusteella voitaisiin päättää myös muiden kuin kuolemaan johtaneiden työssä ja työntekopaikan alueella sattuneiden sekä työtapaturma- ja ammattitautilain 23–25 §:n mukaisten tapaturmien ja 26 §:n mukaisten ammattitautien tutkintaan ottamisesta. Tutkintaan voidaan ottaa myös työtapaturma- ja ammattitautilain mukaisen vapaaehtoisen työajan vakuutuksen ottaneille yrittäjille sattuneita 21–26 §:n mukaisia vahinkotapahtumia. Jatkossa TVK:n TOT-toimintaan kuuluisi myös Melassa vakuutettujen maatalousyrittäjien ja tieteen ja taiteen apurahansaajien kuolemaan johtaneiden tai Melan esityksestä muiden erittäin vakavien työpaikkaonnettomuuksien tutkiminen.
Työpaikkaonnettomuuksien tutkintatoiminta säädettäisiin Tapaturmavakuutuskeskuksen lakisääteiseksi tehtäväksi ja lakiin lisättäisiin säädökset tutkintatoiminnasta, TOT-johtokunnasta, TOT-tutkintaryhmistä ja tiedonsaannista liittyen TOT-toimintaan. Jatkossa TOT-toiminnasta tuotettaisiin salassa pidettävä tutkintaraportti ja julkinen tutkintaselostus. Lisäksi Tapaturmavakuutuskeskus voisi laatia yhteenvetoja tehdyistä tutkinnoista aihepiirikohtaisesti.
TOT-tutkimustoimintaa koskevat ehdotetut uudet säännökset ja muutokset olemassa oleviin säännöksiin ovat seuraavat:
- TVK:n lakisääteisenä tehtävänä on harjoittaa työpaikkaonnettomuuksien tutkintatoimintaa (209 §)
- Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan sisältö, TVK:n velvollisuudet tutkintatoiminnassa ja oikeus käsitellä välttämättömiä henkilötietoja ml. erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja, tutkinnasta laaditaan salassa pidettävä tutkintaraportti, julkinen tutkintaselostus sekä aihepiirikohtaisia yhteenvetoja (uusi 236 a §)
- Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan johtokunta eli TOT-johtokunta, sen tehtävät ja päätösvalta yksittäisten tutkintojen aloittamisesta, toimikausi, jäsenet, oikeus käsitellä henkilötietoja ml. erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja, rikosoikeudellinen virkavastuu ja vahingonkorvausvastuu sekä tietojen salassapito- ja vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto (uusi 236 b §)
- Työpaikkaonnettomuuksien tutkinnan tutkintaryhmät eli TOT-tutkintaryhmät, niiden tehtävät ja kokoonpano, oikeus käsitellä henkilötietoja ml. erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja, rikosoikeudellinen virkavastuu ja vahingonkorvausvastuu sekä tietojen salassapito- ja vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto (uusi 236 c §)
- TVK:n oikeus saada välttämättömiä tietoja poliisi- ja esitutkinnan aineistosta ja kuolemansyynselvityksestä poliisilta; oikeus saada välttämättömiä tietoja työpaikkaonnettomuudesta, tapahtumien kulkuun, syihin ja seurauksiin vaikuttaneista tekijöistä osalliselta työnantajalta, työntekijältä, työsuojeluviranomaiselta, vakuutuslaitokselta ja muulta yksityiseltä toimijalta kuten työpaikkaonnettomuuden silminnäkijältä tai muulta, jolla muutoin on tietoa onnettomuudesta; oikeus saada lääkäriltä ja muulta terveydenhuollon ammattihenkilöltä pyynnöstä tämän laatima lausunto välttämättömistä onnettomuuteen osallisen potilasasiakirjoista, terveydentilasta, työkyvystä ja hoidosta; oikeus tehdä tutkimuksia ja tarkastuksia työpaikalla (259 §)
- TVK tutkii myös maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilain nojalla korvattuja kuolemaan johtaneita vahinkotapahtumia sekä muita erityisen vakavia työpaikkaonnettomuuksia (maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilakiin uusi 154 a §).
Vakuuttamisen säännösten muutokset
Määräaikainen työtapaturma- ja ammattitautivakuutus poistuu laista (158, 160, 162 §:t)
TyTALista ehdotetaan poistettavaksi määräaikaisiin vakuutuksiin liittyvät säännökset tahallisten ja tahattomien laiminlyöntien ehkäisemiseksi ja työnantajien hallinnollisen taakan keventämiseksi.
Lain voimaantulohetkellä voimassa olleet määräaikaiset vakuutukset pysyisivät voimassa määräajan loppuun. Jos vakuutettava työ edelleen jatkuisi määräajan päättymisen jälkeen, vakuutus tehtäisiin toistaiseksi voimassa olevaksi.
Määräaikaisten vakuutusten poistumisen myötä laista poistetaan kaikki niitä koskevat säännökset. Jatkossa laissa säädettäisiin vain yhdestä vakuutustyypistä, jatkuvasta vakuutuksesta, joten laissa ei olisi enää tarpeen käyttää siitä erillistä nimikettä jatkuva vakuutus ja tästä syystä tehtäisiin muutoksia myös 158 ja 162 §:ien otsikoihin ja poistettaisiin niistä erilliset maininnat jatkuvasta vakuutuksesta. Vakuutuksen jatkuvuus ilmenisi edelleen 158 §:stä.
Vakuutusyhtiön maksuperusteiden hyväksyminen (166 §)
TyTALista ehdotetaan poistettavaksi maksuperusteiden muodollinen hyväksymismenettely vakuutusyhtiön hallituskäsittelyssä maksuperusteiden hyväksymisprosessin nopeuttamiseksi ja sääntelyn yhdenmukaistamiseksi.
Työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen tilastohistoria (167 §)
TyTALin tilastohistoriaa koskevasta säännöksestä ehdotetaan poistettavaksi euromääräinen palkkasummaraja ja tilastohistorian toimitusaika ehdotetaan lyhennettäväksi neljästätoista päivästä seitsemään päivään kaikissa vaiheissa. Lisäksi ehdotetaan tilastohistorian pyytämisen velvoittavuus poistettavaksi vakuutuksen siirryttyä.
Muut työtapaturma- ja ammattitautilain tekniset muutokset
Työnantajan korvausoikeuden poissulkeminen toisen työnantajan vapaa-ajan vakuutuksen perusteella (187 §:ään uusi 4 momentti)
Sääntelyn selventämiseksi ehdotetaan lisättäväksi säännös, jolla rajoitetaan 139 §:n 1 momentin soveltamista vapaa-ajan vakuutuksessa ja ansionmenetyskorvauksen maksamista muulle kuin vapaa-ajan vakuutuksen ottaneelle työnantajalle. Ehdotuksen mukaan ansionmenetyskorvausta ei 139 §:stä poiketen maksettaisi mahdolliselle toiselle työnantajalle, joka on maksanut sairausajan palkkaa. Muutosta ehdotetaan, koska vapaa-ajan vakuutuksesta maksettavassa ansionmenetyskorvauksessa ei oteta huomioon muissa työsuhteissa tai yrittäjätyössä saatuja ansioita. Tarkoitus ilmenee jo työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2105) hallituksen esityksen yksityiskohtaisista perusteluista (HE 277/2014 vp, s. 157) ja näin on myös korvauskäytännössä toimittu.
Tekninen käyttöyhteys (252, 260, 264 §:t)
Säädöshuollollisena toimenpiteenä ehdotetaan kumottaviksi tarpeettomina teknistä käyttöyhteyttä koskevat säännökset, koska teknisten rajapintojen käytöstä säädetään tiedonhallintalaissa, joka on yleislaki. Ehdotetulla sääntelyllä ei ole vaikutusta tiedonsaantioikeuksia koskevaan sääntelyyn.
TVK:n toimintakustannusten kattaminen ja jakojärjestelmä (213, 231 §:t)
TVK:n toimintakustannusten kattamista koskevaa säännöstä ehdotetaan täsmennettäväksi niin, että säännöksessä toimintakustannuksilla tarkoitettaisiin muita kuin 231 §:n mukaisesti jakojärjestelmällä rahoitettavia TVK:n toimintakustannuksia.
TVK:n vastuulla olevien vahinkojen korvaustoiminnan hoitamisesta aiheutuvat kustannukset sekä vakuuttamisvelvollisuuden valvonnasta ja laiminlyöntimaksujen esittämisestä, laskuttamisesta ja perimisestä aiheutuvat kustannukset ehdotetaan kohdistettavaksi jakojärjestelmään. Jakojärjestelmällä maksettaviin kustannuksiin sisällytettäisiin TVK:n asuin- ja oleskelupaikan vakuutuslaitoksena toimimisesta johtuvien tehtävien aiheuttamien kustannusten ohella myös sopimusjärjestelmään kuuluvan yhteyselimen tehtävistä aiheutuvat kustannukset.
Finanssivalvonnan tilastotutkimus (234 §)
TyTALia ehdotetaan muutettavaksi siten, että Finanssivalvonnan tulisi jatkossa julkaista vähintään kolmen vuoden välein selvitys, josta ilmenee kunkin vakuutusyhtiön työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen toteutunut tulos vähintään viideltä edeltävältä kalenterivuodelta nykyisin vuosittain julkaistavan selvityksen sijaan. Vähintään kolmen vuoden välein julkistavaa selvitystä voidaan pitää riittävänä vakuutusmaksujen kohtuullisuuden ja turvaavuuden kannalta eikä sääntely estäisi Finanssivalvontaa julkaisemasta tilastotutkimusta laissa säädettyä useammin, jos Finanssivalvonta katsoisi sen riskiperusteisen valvonnan kannalta tarkoituksenmukaiseksi.
Voimaantulosäännös
Lain voimaan tullessa voimassa olleen 158 §:n mukaiset määräaikaiset vakuutukset ovat voimassa vakuutussopimuksen alkuperäisen määräajan loppuun.
Lain 187 §:n 4 momenttia sovelletaan kaikkiin tämän lain voimaan tullessa vireillä olleisiin asioihin.
Muiden lakien muutokset
Opiskeluun liittyvissä työhön rinnastettavissa olosuhteissa syntyneen vamman tai sairauden korvaamisesta annetun lain (460/2015) soveltamisalaa koskevaan säännökseen (1 §) ehdotetaan lisättäväksi tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (ns. TUVA-koulutus) ja sitä koskeva laki sekä tehtäväksi teknisiä korjauksia lakien nimikkeiden ja säädösnumerojen päivityksistä johtuen. Muutoksilla ei ole tarkoitus muuttaa vakiintunutta opiskelutapaturmalain soveltamiskäytäntöä.
Myös maatalousyrittäjän työtapaturma- ja ammattitautilaista, liikennevakuutuslaista ja potilasvakuutuslaista kumottaisiin teknistä käyttöyhteyttä koskevat säännökset.
Liikennevakuutuslakiin ehdotetaan vastaavaa muutosta Finanssivalvonnan tilastotutkimuksen osalta. Lisäksi jakojärjestelmään tehtäisiin vastaavat muutokset liikenne- ja potilasvakuutuslakeihin sekä Liikenne- ja Potilasvakuutuskeskusta koskeviin lakeihin.
Liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annettuun lakiin ehdotetaan terminologista yhtenäistämistä uuden vammaispalvelulain kanssa. Vaikeasti vammaiselle palveluasumisesta aiheutuvat lisäkustannukset muutettaisiin muotoon vammaiselle tuetusta asumisesta aiheutuvat lisäkustannukset. Muutoksen tarkoituksena olisi yhdenmukaistaa lain terminologia, eikä muutoksella olisi tarkoitus muuttaa vakiintunutta liikennevakuutuksen korvauskäytäntöä.