Sisäisen liikenteen työpaikkakuolemat (teematutkinta)

Tutkinnassa käsitellään kahta vuonna 2016 ja yhtä vuonna 2018 sattunutta työpaikkakuolemaa, joissa jokaisessa jalan kulkenut työntekijä on jäänyt renkailla vapaasti liikkuuvan koneen alle. Kaikissa tapauksissa kone- ja henkilöliikenteen kulkuväylät ovat vähintään osittain risteytyneet. Henkilöt ovat kävelleet koneliikenteelle tarkoitetuilla väylillä jokaisessa onnettomuustapauksessa. Kaikki koneet ovat ajaneet eteenpäin, eikä koneen kuljettaja ole missään onnettomuustapauksessa havainnut alle jäänyttä henkilöä ennen törmäystilannetta. Kaikista koneista on ollut tilanteissa heikko näkyvyys eteenpäin. Huonoon näkyvyyteen ovat vaikuttaneet mm. ajokorkeus, kuorman korkeus, hämärä, auringon paiste ja koneen kiinteät osat. Kukaan onnettomuuksissa koneen alle jääneistä henkilöistä ei ole todennäköisesti havainnut lähestyvää konetta. Tähän ovat vaikuttaneet mm. hiljainen kone, kuulosuojaimet ja pimeät kulmat.